Grote merken als l’Oréal of Rimmel brengen vaak een nieuwe productlijn uit en zoeken hiervoor soms testpersonen. Wees niet bang, de cosmetica is al helemaal goedgekeurd en door de allergietesten doorgekomen. Het gaat hier om de testfase nét voordat de producten in de winkelschappen komen te liggen. Door proefpersonen de make-up te laten proberen en beoordelen, krijgt de fabrikant al een idee hoe het product in de markt ontvangen gaat worden. Vinden de testpersonen dat het product het aankoopbedrag waard is en zijn ze tevreden over het resultaat? Jij krijgt, naast de gratis make-up, de mogelijkheid om je ongezouten mening te geven. Ook wel eens lekker!
Online onderzoekbureaus als i-Say bieden met regelmaat gratis make-up en beautyproducten aan om aan een test te onderwerpen. Zij benaderen jou per e-mail als je bent ingeschreven en hebt aangegeven graag benaderd te worden voor de campagnes. Wanneer er gratis testproducten beschikbaar zijn, kun je je hiervoor aanmelden en krijg je make-up van bekende merken gratis thuisgestuurd om te testen en te beoordelen. Naast make-up testen spaar je voor gratis cadeaubonnen met het geven van je mening over allerlei producten en onderwerpen. Andere testcampagnes lopen vaak via community’s als GFK. Bij dit panel kan je behalve make-up thuis testen ook op pad als Mystery Guest. Dan krijg je een budget toebedeeld om een bepaald make-up merk te kopen bij een vooraf bepaald verkooppunt. Jij mag dan achteraf het gehele verkoopproces beoordelen en je nieuwe aankoop zelf houden!
Ook websites als The Insiders en Reviewclub bieden je vaak de mogelijkheid om je in te schrijven voor testcampagnes van cosmetica en/of verzorgingsproducten. Meestal mag je de producen gratis houden en moet je hiervoor in ruil één of meerdere online reviews schrijven.